The 10th National Movement Festival
:: محورهای جشنواره
بخش های رقابتي و نمایشگاهی جشنواره
1. دانشگاه میبایست براساس سياستهاي متخذه، مرحلۀ دانشگاهی جشنواره را در چارچوب اهداف مندرج در اين شیوهنامه و در دو بخش رقابتي و نمايشگاهي برگزار کند. آثار برگزیده جشنواره های دانشگاهی (مرحلۀ اول) برای شرکت در جشنواره بینالمللی (مرحله دوم و نهایی) ارسال خواهند شد. ضروری است، امتیازبندی و داوری این مرحله براساس استانداردهای مرحلۀ ملی جشنواره انجام و فهرست داورها و نتایج امتیازبندی کلیۀ آثار دریافتشده مرحلۀ دانشگاهی در زمان ارسال آثار به مرحله نهایی، در وبگاه جشنواره ثبت شود.
الف. بخش رقابتي: در اين بخش آثار و دستآوردهاي علمي انجمنها و دانشجویان دانشگاه پس از اعلام فراخوان و اطلاعرساني توسط دبیرخانۀ دانشگاهی دريافت و براساس حوزه هاي رقابتي مندرج در مادۀ 9 اين شیوهنامه و فرم هاي داوري، ارزیابی و آثار برتر براي شركت در مرحلۀ بینالمللی (مرحله دوم و نهایی) معرفي مي شوند.
فرآيند داوري: براي داوري آثار رسيده در اين بخش، كميتۀ داوري از اعضاي هيئت علمي و صاحبنظران دانشگاه، استادان مشاور انجمنها و اعضاي باتجربه در ادوار مختلف انجمنها تشکیل میشود. برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره (دانشگاهی یا بینالمللی) می توانند بهشرطی بهعنوان داور انتخاب شوند که اعضا یا انجمن آنها در دورۀ جاری جشنواره اثری ارسال نکرده باشند. تعداد اعضای دانشجویی کمیتۀ داوری نباید بیش از 30 درصد کل اعضای کمیته باشند.
مدیرکل فرهنگي/ اجتماعی و يا رئیس ادارۀ علمی بهعنوان رئيس كميته و کارشناس انجمنهای علمی دانشگاه بهعنوان دبير كميته حضور دارند. اين كميته موظف است براساس فرمهاي داوري كه از طرف دبيرخانۀ مركزي تدوین شده است، تمام آثار را بررسي و برگزيدگان مرحلۀ دانشگاهی جشنواره را معرفي نمايد. برگزیدگان مذکور، شرکتکنندگان مرحلۀ دوم جشنواره محسوب میشوند که گزارش های آنها برای دبیرخانه مرکزی ارسال شده و بارگذاری فرم صورتجلسه برگزیدگان مرحلۀ دانشگاهی یا فرمهای داوری هر حوزه با امضای همۀ اعضای کمیته در سامانۀ جشنواره الزامی است.
تبصره 1. برگزيدگان اين بخش در مراسم اختتاميۀ جشنواره دانشگاهي معرفي و از آنان تقدير میشود.
ب . بخش نمايشگاهي: در اين بخش امكانات و شرايط متعارف برای ارائه و نمايش آثار و دستآوردهاي علمي دانشجويي كه در بخش رقابتي شركت كردهاند، توسط دانشگاه فراهم ميشود.
تبصره 2. بخش نمایشگاهی جشنواره دانشگاهی میبایست پیش از شروع نمایشگاه و اختتامیۀ مرحله نهایی جشنواره بینالمللی برگزار شود.
2. کمیتۀ برنامهریزی جشنوارۀ دانشگاهي:
این کمیته با هدف برنامهريزي، تدوین ساز وکار اجرایی، نظارت بر فرآیندها و بهمنظور برگزاري مرحلۀ دانشگاهی، به رياست معاون فرهنگي و اجتماعي/ دانشجويي دانشگاه تشكيل ميشود. اعضاي آن توسط معاون فرهنگي و اجتماعي/ دانشجويي دانشگاه انتخاب شده و مي توانند شیوهنامۀ جشنوارۀ دانشگاهی را طبق مقررات شیوهنامۀ دورۀ شانزدهم تدوين كنند.
تبصرۀ 3 . زمان برگزاري مرحلۀ دانشگاهي بايد توسط کمیتۀ برنامهریزی جشنوارۀ دانشگاهي و پیش از زمان مرحلۀ نهایی جشنوارۀ بینالمللی تعيين شود.
تبصرۀ 4. در شرایط خاص و در صورتی که برگزاری بخش نمایشگاهی جشنوارۀ دانشگاهی بهصورت حضوری ممکن نباشد، کمیتۀ برگزاری جشنوارۀ دانشگاهی با بهرهگیری از امکانات موجود در دانشگاه، جشنوارۀ دانشگاهی را بهصورت مجازی و مطابقِ مفاد این شیوهنامه برگزار خواهد کرد.
بخشهاي جشنواره
جشنواره شامل بخشهاي زیر است:
1. بخش رقابتی: در اين بخش آثار برگزیدۀ مرحله دانشگاهی، ارزيابي و داوري شده و برگزيدگان در مراسم اختتاميه جشنواره معرفي و تقدير می شوند.
اين بخش جشنواره در سه مرحله صورت میگيرد:
الف) دريافت آثار برگزيدۀ مرحله دانشگاهي از طريق سامانۀ جشنواره.
ب) داوري كليۀ آثار دريافتي و انتخاب آثار برتر براي مرحلۀ نهايي (در هر گروه از هر حوزۀ رقابتی مطابق با جدول شمارۀ 1).
ج) معرفي برگزیدگان جشنواره در مراسم اختتاميه از میان آثار راهیافته به مرحلۀ نهایی.
2.بخش نمایشگاهی: در اين بخش دستآوردهاي علمي كه در بخش رقابتي شركت كردهاند بهصورت در معرض نمايش قرار مي-گيرند. شیوهنامه و زمانبندی این بخش متعاقباً به دانشگاهها ارسال میشود و کلیۀ دانشگاهها موظفند براساس شیوهنامۀ ابلاغی در این بخش حضور یابند.
تبصره 6. با موافقت شورای سیاستگذاری جشنواره، در شرایط خاص بخش نمایشگاهی میتواند با بهرهگیری از فناوریهای روز بهصورت مجازی برگزار شود. در چنین شرایطی مسئولیت برگزاری بخش نمایشگاهی جشنواره با دبیرخانۀ مرکزی خواهد بود.
1. بخش بينالملل: این بخش با هدف افزايش تعاملات بينالمللي میانِ دانشجويان ايراني و خارجي، همافزايي و انتقال تجربه و تقويت تعاملات علمي و فرهنگي برگزار ميشود. بخش بینالملل زمینۀ آشنایی دانشجویان ایرانی با دانشجویان سایر کشورها را فراهم آورده و فرصتهای ارزشمندی را برای کسب تجربه، انتقال دانش و آشنایی با ظرفیت های علمی و فرهنگی طرفین میسر میسازد. در این دوره دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور و دانشجویان خارجی، امکان شرکت در بخش بینالملل را به صورت فردی و گروهی دارند. (شیوهنامه این بخش بهصورت جداگانه تدوین و ارسال خواهد شد.)
زمانبندي جشنواره
1.ابلاغ شیوهنامۀ جشنواره و اعلام فراخوان شركت در جشنواره در خرداد 1402
2. دريافت آثار دانشگاهها از طريق سامانۀ جشنواره در شهریور و مهر 1402
3. زمان برگزاری جشنواره متعاقباً اعلام میشود.
ضوابط جشنواره
حوزههای رقابت و شرایط آثار ارسالی
1.حوزههای رقابتی جشنواره: مطابق جدول شمارۀ 1 اعلام میشود.
حوزۀ رقابتی |
شرکتکنندگان |
ظرفیت پذیرش آثار از هر دانشگاه در بخش رقابتی جشنواره |
توضيحات |
قطع گزارش |
انجمن برتر |
انجمنهای علمی دانشجویی |
مطابق جدول شماره 2 |
گزارش كليه فعاليتها و اينفوگرافيک |
A4, A1 |
فعالیت خلاقانه |
اينفوگرافيک يك فعاليت |
A1 |
||
نشریه |
كليه شمارههاي نشريه |
A4 |
||
مسابقه علمی |
6 |
اينفوگرافيک يك مسابقه |
A1 |
|
محتواي ديجيتال |
6 |
اينفوگرافيك يك فعاليت |
A1 |
|
كارآفريني علمی |
6 |
اينفوگرافيك يك كارآفريني |
A1 |
|
بخش ويژه |
6 |
اينفوگرافيك يك برنامه |
A1 |
|
6 |
گزارش كليه فعاليتها در زمینه آموزش و اينفوگرافيك |
A4, A1 |
||
انجمنهای بین رشتهای |
6 |
گزارش كليه فعاليتها در زمینه آموزش و اينفوگرافيك |
A4, A1 |
|
كتاب |
انجمنها یا دانشجویان به صورت فردی |
6 |
گزارش و متن كامل يك كتاب (دو فایل جدا) |
A4 |
اختراع |
6 |
اينفوگرافيك يك موضوع |
A1 |
|
بخش انجمن پویا |
انجمنها یا دانشجویان به صورت فردی |
6 |
فیلم کوتاه و خلاصه فعالیت |
MP4, Microsoft Word (Doc) |
دانشگاه |
دانشگاهها |
1 |
گزارش |
A4 |
بخش آزمایشی انجمنهای علمی فناوری دانشجویی |
انجمنهای علمی دانشجویی |
1 |
گزارش كليه فعاليتها و اينفوگرافيك |
A4, A1 |
بخش آزمایشی انجمنهای بین المللی |
انجمنهای علمی دانشجویی |
1 |
گزارش كليه فعاليتها و اينفوگرافيك |
A4, A1 |
پویش سفیر حرکت (کلیپ و اینفوگرافی معرفی جشنواره) |
انجمنهای علمی دانشجویی |
بدون محدودیت |
فیلم کوتاه و اينفوگرافيك |
A4, A1 MP4 |
تذكر: آثار بايد شرايط عمومي بند 2 و شرايط اختصاصي بند 3 از ماده 9 را داشته باشد. |
تبصرۀ 7. دانشگاههای جامع (دانشگاههایی که تمام گروههای تحصیلی را دارا هستند) در هر حوزۀ رقابتی مجاز به معرفی 3 انجمن از یک گروه تحصیلی هستند.
تبصرۀ 8. سهمیۀ ارسال آثار در سه حوزۀ انجمن برتر، فعالیت خلاقانه و نشریه مطابق جدول شمارۀ 2 است.
گروه |
دانشگاه |
سهميۀ اثر |
الف |
دانشگاههای مادر و یا دارای بیش از 10 هزار دانشجو |
8 |
ب |
دانشگاههای دارای 3تا 10 هزار دانشجو |
6 |
ج |
دانشگاههای دارای زیر 3 هزار دانشجو، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی |
4 |
تبصرۀ 9. دانشگاههای ستادی اعم از پیام نور، جامع علمیـ کاربردی، فنی و حرفهای و فرهنگیان نیز مشمول این شیوهنامه هستند. ضروری است این دانشگاهها آثار برگزیده را از تمام مراکز و واحدهای دانشگاهی خود طی فرآیندی انتخاب و به دبیرخانۀ جشنوارۀ بینالمللی ارسال کنند. این دانشگاه ها هر کدام تا سه برابر ظرفیت دانشگاههای گروه الف در (جدول شماره 2) امکان ارسال اثر دارند.
2. شرایط عمومی آثار ارسالی
الف. هر اثر باید گزارشي از فعالیت ها یا دستاوردهای علمی در حوزۀ رقابتي مرتبط باشد. ملاحظات لازم برای تدوين گزارشها، توسط دبيرخانۀ مركزي در وبگاه جشنواره اطلاعرساني مي شود.
ب. فعاليتهاي گزارششده باید در فاصلۀ زمانی اول خرداد 1401 تا اول خرداد 1402 صورت گرفته باشد.
ج. فعالیت های گزارششده باید مستقل از برنامۀ آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حاصل کار دانشجویان عضو انجمن و با مشارکت اساتید صورت گرفته باشد.
د. هر انجمن در حوزۀ رقابتي مربوط به انجمن برتر و نیز حداكثر در دو حوزۀ ديگر و هر دانشجو تنها در یک حوزه ميتواند آثار خود را ارسال نمايد.
هـ. در مورد فعالیت هایی که توسط چند مجری بهصورت مشترک اجرا شده اند، مجری اول در پوستر و وبگاه اطلاعرسانی، صاحب اثر به حساب می آید که می تواند گزارش فعالیت را برای شرکت در جشنواره ارسال نماید. اگر صاحب اثر گزارش را برای جشنواره ارسال نکرده باشد، در صورت تمایل سایر مجریان به ارسال اثر، لازم است با کسب موافقت سایرین در گزارش به آن اشاره شود. بعد از اعلام نتایج، درصورت ارسال اثر توسط مجریای غیر از مجری اصلی و اعتراض مجری اصلی و یا دیگر مجریان، اثر مربوطه از نتایج اعلامشدۀ جشنواره حذف خواهد شد. نظارت بر این موضوع و انجام هماهنگی های لازم برعهده دانشگاه ارسالکنندۀ اثر است.
و. گروه های علمی برای دستهبندی و داوری آثار: (کلیه آثار جشنواره در یکی از این شش گروه قرار می گیرند)
1. علوم انسانی،
2. هنر و معماری،
3. علوم پایه،
4. فنی و مهندسی،
5. کشاورزی،
6. دامپزشکی و علوم زیستی و بهداشتی.
شرایط اختصاصی حوزههای رقابتی
الف. انجمن برتر: تمام فعاليتهاي علمي انجمن كه حاصل کار گروهی اعضا و برنامهریزی شورای مرکزی انجمن است، ميتواند در اين حوزه شركت داده شود. گزارش انجمن از بابت تعداد فعاليتها و ترتيب ارائه بايد مطابق جدول شماره 3 باشد:
نوع فعاليت |
مصاديق فعاليت |
فعاليت آموزشي (حداكثر 10 فعاليت) |
كارگاهها، كلاسها و دورههاي آموزش علمي و تخصصي |
رويداد علمي (حداكثر 5 فعاليت) |
مسابقه، جشنواره، همایش، نشست، سمينار، نمايشگاه، بزرگداشت، گردهمايي علمي و تخصصي |
گفتوگوي علمي و تخصصي (حداكثر 5 فعاليت) |
همانديشي، مباحثه، گفتگو، كرسي آزادانديشي، مناظره، سخنراني، ميزگرد، جلسات بحث، نقد و یا تبادل نظر، حلقۀ فكري |
ارتباطات و همكاريهاي علمي (حداكثر 5 فعاليت) |
جلسه، بازديد و همكاري مشترك با مراكز و مجموعههاي علمي، خدماتي، صنعتي، حرفهاي يا تخصصي ملي يا بينالمللي |
انتشارات (حداكثر 5 مورد) |
کتاب، نشریه و تولیدات دیجیتال |
اختراع (حداكثر 5 مورد) |
- |
کارآفرینی (حداكثر 5 مورد) |
- |
ب. فعاليت خلاقانه: این بخش شامل هر نوع فعاليت علمي كه واجد عناصري همچون خلاقيت، نوآوري، ابتكار، مسئلهگشايي و ... بوده و انجمن میتواند يكي از بهترین و خلاقانهترین فعاليتهاي خود را در این حوزۀ رقابتی ارسال نمايد.
ج. نشريه: نشريات چاپي يا الكترونيكي داراي مجوز ميتوانند برای شركت در اين حوزه ارسال شوند. شرایط اختصاصی این حوزه به شرح زير است:
1. صاحب امتیاز نشریه باید یک انجمن باشد.
2. محتوای مطالب نشریه باید صرفاً رویکرد علمی داشته باشد.
د. مسابقه: این بخش رویدادهای علمیای را که در آن دست كم دو اثر، تيم و ... در قياس با هم ارزيابي شوند، شامل میشود. لازم به ذكر است که در تمام مراحل مختلف برگزاری رویداد (از اخذ مجوز تا اطلاعرساني) عنوان «مسابقه» باید محرز باشد. هر انجمن مي تواند گزارش برگزاری یک یا چند مسابقه علمی خود را برای شركت در اين حوزه ارسال كند.
هـ . محتواي ديجيتال: به كليۀ فعاليتهاي علميای که توسط انجمن در قالب وبگاه، شبكههاي اجتماعي، نرمافزارهاي كاربردي، سامانههاي هوشمند و اينترنت اشياء، بازيهاي رايانهاي، اينفوگرافیک، فيلم و ... (بهجز كتاب و نشريات الكترونيكي) پرداخته شود؛ اطلاق میشود و هر انجمن مي تواند گزارش تولید یک یا چند محتوای دیجیتال خود را برای شركت در اين حوزه ارسال كند.
و. کتاب: این بخش شامل كتابهاي چاپي و الكترونيكي بوده و شرایط اختصاصی آن بهشرح زيراست:
1. کتاب باید مجوز انتشار از مراجع ذيصلاح كشور داشته (شابک و...). و در بازۀ زمانی اعلامشده برای آثار، چاپ و نشر شده باشد. کتاب هایی که هنوز منتشر نشده اند قابل ارسال به جشنواره نیستند.
2. ترجمه یا تألیف کتاب باید حاصل کار دانشجویی بوده و اسامی افراد در آن درج شده باشد.
3. در مواردی که کتاب حاصل کار انجمن است، نشانواره (لوگو) و نام انجمن باید روی جلد و در شناسنامۀ کتاب درج شده باشد.
4. کتاب باید صرفاً محتوای علمی داشته باشد.
تبصرۀ 12. در اين بخش دانشجوياني بهصورت انفرادي ميتوانند شركت كنند كه سابقۀ همكاري با انجمنها را داشته باشند و نامۀ تأييد عضویت از معاونت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه را ارائه نمايند.
ز. اختراع: این بخش هر نوع فعاليت علميای را كه نتیجۀ فکر فرد یا افراد است و برای اولین بار فرایند یا فرآوردهای خاص را ارائه و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری و صنعت حل کند، شامل میشود و شرایط اختصاصی آن بهشرح زیر است:
1.اختراع باید به ثبت رسیده و گواهیهای لازم را داشته باشد. ارائۀ گواهي در گزارش الزامي بوده و تاريخ گواهي ثبت اختراع بايد در فاصلۀ زمانی جشنواره که در بند 2 مادۀ 9 ذکر شده، باشد.
2.اختراع باید حاصل کار دانشجویی و اسامی افراد در گواهی ثبت اختراع درج شده باشد.
3.در مواردی که اختراع حاصل کار انجمن است، باید نام انجمن و یا گروه دانشجویان عضو انجمن که توسط معاونت فرهنگی دانشگاه تایید شده است، در گواهی ثبت اختراع درج شده باشد.
تبصره 13. دانشجوياني ميتوانند بهصورت انفرادي در اين بخش شركت كنند كه سابقۀ عضویت در انجمنهاي علمي دانشجويي و یا همکاری با آن را داشته باشند و نامۀ تأييد عضویت از معاونت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه را ارائه نمايند.
ح. کارآفرینی: این بخش كليۀ فعاليتهاي علمیای را شامل میشود كه ايده يا عمل كارآفريني در آن محقق شده و منجر به کارآفرینی شود. همچنین فرصت و امكان كسب درآمد مستمر و متناوب را براي چند نفر فراهم سازد. کارآفرینی باید حاصل فعالیت انجمن بوده و مستندات لازم در این خصوص ارائه شود. درصورتي كه کارآفرینی مورد تأیید و حمایت مرکز رشد یا پارک علم و فناوری دانشگاه باشد و یا بهعنوان شرکت ثبت شده باشد از امتياز ويژه برخوردار خواهد شد. هر انجمن مي تواند گزارش برگزاری یک یا چند فعالیت کارآفرینی خود را برای شركت در اين حوزه ارسال كند. لازم است مستندات درآمدزایی طرح به تایید معاونت فرهنگی دانشکده / دانشگاه رسیده، برای جشنواره ارسال شود. منظور از درآمدزایی در این بخش، ایدۀ کارآفرینانۀ علمی در موضوع تخصصی مورد فعالیت انجمن بوده و درآمدهای حاصل از کلاس های آموزشی یا ارائۀ آموزش های کارآفرینی و موارد مشابه را شامل نمیشود.
ط. بخش ويژه: موضوع اين بخش، فعاليتهای علميای را شامل میشود كه در چارچوبهاي مشخص اين شیوهنامه (حوزههای رقابتی تعریفشده در ماده 9) با موضوعهای زیر انجام شده باشد:
1. فعالیت های عام المنفعه دانشجویی در قالب مسئولیت اجتماعی و با تاکید بر مناطق کمبرخوردار و آسیبپذیر.
2. محیط زیست
3. کرسی های نقد و مناظره علمی (کرسی های آزاد اندیشی علمی)
4. آموزش های پایه ای علوم مختلف با هدف تعامل علمی دانشگاه و مدارس
(آثاری که در این بخش ارسال می شوند نباید در سایر محورها ارسال شده باشند).
ی. انجمن آموزشمحور: تمام فعاليتهاي آموزشی انجمن كه حاصل کارگروهی اعضا و برنامهریزی شورای مرکزی انجمن است، ميتواند در اين بخش شركت كند. فعالیت های اصلی انجمن در این بخش كارگاهها، كلاسها، بازدیدها و دوره هاي آموزش علمي و تخصصي را شامل میشود.
ک. انجمن های بینرشته ای: با توجه به تشکیل انجمن های علمی دانشجویی بینرشته ای در بسیاری از دانشگاه های کشور این بخش بهصورت آزمایشی به پانزدهمین دوره جشنواره حرکت اضافه شد و از دوره شانزدهم به عنوان یکی از بخشهای اصلی جشنواره انتخاب شده است. در این بخش معیار داوری گزارش کلیه فعالیت های انجمن است که به جشنواره ارسال می شود (مانند بخش انتخاب انجمن برتر). منظور از انجمن بینرشته ای انجمن های یک دانشگاه است که بهصورت مشترک در چند موضوع تخصصی فعالیت می کنند، این انجمن ها می توانند بین چند دانشکدۀ یک دانشگاه یا بین چند گروه یا بخش یک دانشکده تشکیل شده باشند. در این دوره منظور از انجمن های بینرشته ای، انجمن هایی نیستند که به صورت مشترک بین دو یا چند دانشگاه تشکیل میشوند.
ل. دانشگاه برتر: اين حوزۀ رقابتی مختص بررسی عملكرد دانشگاه در حمايت از فعالیتهای علمي و گروهی دانشجويان و ايجاد زمينۀ مناسب براي فعاليت آنها در كنار ارزيابي كيفيت آثار ارسالي به جشنواره در ساير حوزههاي رقابتي است. برای ارزیابی عملکرد دانشگاه، شاخص رشد بهعنوان معیاری برای مقایسۀ عملکرد در دو دورۀ متوالی جشنواره مد نظر بوده و نحوۀ تعامل و همكاري دانشگاه با برنامههاي اداره کل ارزيابي خواهد شد.
م. بخش انجمن پویا: بهمنظور ایجاد فرصتی برای ارتباط و انتقال تجربیات موفق با هدف همافزایی و همکاری در انجمنهای علمی دانشجویی ایجاد شده است و انجمن ها امکان ارائه آثار و انتقال تجربیات خود را در این بخش دارند.
شرایط آثار این بخش: یک فایل با فرمت Microsoft Word (Doc) از اطلاعات سخنرانی شامل عنوان سخنرانی و یک چکیده حداکثر 500 کلمه ای به همراه نام و نام خانوادگی فرد ارائه کننده و اطلاعات تماس، همکاران، نام انجمن علمی و دانشگاه و یا اتحادیه مربوطه به همراه فیلم کوتاهی (حداکثر با زمان 300 ثانیه و حجم 10مگابایت) با فرمت mp4 که به صورت افقی فیلم-برداری و تدوین شده است، در وبگاه جشنواره بارگذاری و ارسال خواهد شد.
موضوع ارائه می تواند نتیجۀ کار یک انجمن علمی، اتحادیه و یا فرد دانشجو، باشد. در هر سخنرانی فرد بهعنوان ارائه دهنده معرفی میشود که انجام سخنرانی و ارسال و پیگیری اطلاعات مربوط به آن، توسط ارئه دهنده صورت می گیرد. پیشنهاد می شود که فیلم ارسالی، فقط فیلم گزارش کامل و مدونی از موضوع مورد ارائه باشد. فیلم ها و اطلاعات ارسالی مورد داوری تخصصی قرارخواهند گرفت. در پایان دورۀ اول داوری، آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند برای ارائۀ حضوری در نمایشگاه جشنواره و داوری نهایی دعوت می شوند. سخنرانی ها باید ارائۀ گزارش و انتقال تجربیات فعالیت های انجامشده توسط یک یا چند نفر، یک یا چند انجمن علمی دانشجویی باشند. بخشهای تخصصی شامل همۀ رشته ها و شاخه های دانشگاهی و علوم بینرشتهای است. سخنرانی هایی که در بخشهای تخصصی ارائه می شوند، می بایست دارای توضیحات قابل فهم برای عموم بوده و ویژگی های کاربردی و ترویجی بودن را رعایت کرده باشند.
شرکتکنندگان این بخش انجمن های علمی دانشجویی، دانشجویان تمام رشته های دانشگاهی در تمامی مقاطع تحصیلی و دانشجویان بین المللی (دانشجویان خارجی دانشگاه های داخل کشور) هستند.
ویژگیها و شرایط عمومی سخنرانیهای بخش انجمن پویا:
1. معرفی فعالیت: هر سخنران می بایست در سخنرانی خود گزارش یک فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت های انجامشده را ارائه کرده و تجربههای کسبشده در اجرای این موارد را درحد امکان به حضار انتقال دهد. فعالیت یا فعالیت ها می توانند توسط فرد، انجمن علمی و اتحادیه انجام شده باشند.
2. فرد ارائه دهنده: یک یا چند نفر به نمایندگی از مجموعۀ مجری فعالیت مورد نظر به ارائۀ سخنرانی خواهند پرداخت. لازم است هرفرد در ابتدای سخنرانی به معرفی خود و مجموعۀ مجری فعالیت موردنظر بپردازد.
3. کیفیت ارائه: تسلط بر محتوای سخنرانی و رعایت فنون سخنوری توسط ارائه دهنده و همچنین تبعیت محتوا از روش مندی علمی حائز امتیاز است. لازم به ذکر است که ارائه پاورپوینت الزامی نیست اما امتیازآور است. استفاده از خلاقیتهای مختلف برای ارائه میتواند دارای امتیاز ویژه باشد.
4. زمان ارائه: زمان ارائۀ هر سخنرانی حداکثر 300 ثانیه خواهد بود.
5. شئون اخلاقی محتوای سخنرانی: هر اثر ارسالی می بایست متناسب با شئون اخلاقی و خارج از جهت گیری های سیاسی، قومی و جنسیتی باشد.
6. محدودیت تعداد سخنرانی ها توسط یک فرد: برای تعداد سخنرانی توسط یک فرد محدودیتی نیست و هر دانشگاه می تواند یک نفر ثابت یا چند نفر متفاوت را برای ارائه چند سخنرانی معرفی کند.
ن) بخش آزمایشی انجمن های علمی فناوری دانشجویی: با توجه به تدوین آییننامۀ انجمن های علمی فناوری دانشجویی، انجمن هایی که ساختار و عملکرد آنها با آییننامه مذکور سازگار است می توانند در این بخش آزمایشی شرکت کنند. معیار داوری گزارش کلیۀ فعالیت-های انجمن است که به جشنواره ارسال می شود (مانند بخش انتخاب انجمن برتر). از مهمترین شاخص هایی که انجمن های شرکت کننده در این بخش باید دارا باشند، استفاده از فناوری های روز در فعالیت ها و طرح های خود و ارتباط با مجموعه های فناور در رشتۀ تخصصی مرتبط است.
س) بخش آزمایشی فعالیت های بین المللی: با هدف حمایت بیشتر از فعالیت های بینالمللی انجمن های علمی دانشجویی به حوزههای جشنوارۀ شانزدهم اضافه شده است. انجمن هایی که دارای مجموعۀ فعالیت های بینالمللی شامل رویدادهای علمی با حضور سخنرانان یا شرکتکنندگان خارجی، فعالیت های مشترک علمی مثل تالیف و... هستند؛ گزارش مجموعۀ فعالیت های مذکور را می-توانند در این بخش ارائه کنند. پیشنهاد می شود، انجمن هایی که دارای چندین فعالیت به این شکل هستند در این بخش آزمایشی شرکت کنند. معیار داوری، گزارش فعالیت های بینالمللی انجمن است که به جشنواره ارسال می شود (مانند بخش انتخاب انجمن برتر). در این برنامه ها حضور یک یا چند سخنران یا مدرس بینالمللی (افراد غیر ایرانی یا ایرانی های خارج از کشور) حضور داشته باشند.
ع. پویش سفیر حرکت: با هدف معرفی جشنواره، کلیه انجمن های علمی دانشجویی امکان ارسال اثر برای شرکت در این پویش را دارند. دریافت آثار از راه وبگاه جشنواره مانند سایر بخش ها، انجام می شود و کارشناس های انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ها با استفاده از دسترسی خود می توانند آثار را ارسال نمایند. برگزیدگان این پویش بهعنوان برگزیدگان جشنواره بین المللی حرکت (بخش پویش سفیر حرکت)، در زمان اختتامیه معرفی خواهند شد. برای آثار این بخش در صورت استفاده از خط سیر تعریف شده و سناریوهای مختلف برای معرفی جشنواره، امتیاز جداگانه ای در نظر گرفته می شود. آثار در شکل کلیپ و اینفوگرافیک قابل دریافت هستند. برای کلیپ ها، حجم مجاز فایل 100 مگابایت است و پسوند های مجاز mp4,mpeg,flv,mkv,zip,rar می باشد. همچنین برای حفظ کیفیت اصلی اثر امکان ارسال لینک فایل اصلی برای دانلود هم پیش بینی شده است. فایل اثر اینفوگرافیک حداکثر 50 مگابایت می تواند حجم داشته باشد، و اندازه فایل 50 در 70 سانتی متر باید طراحی شده باشد. پسوندهای مجاز برای این بخش pdf,zip,rar می باشد.
اطلاعات لازم برای هر اثر: نام انجمن صاحب اثر در صورت وجود، صاحبان اثر، اطلاعات تماس نماینده صاحبان اثر که لازم است یکی از صاحبان اثر باشد.
تبصره 14. مسئولیت بررسی اولیۀ صحت و سقم شرایط اختصاصی حوزۀ رقابتی بر عهده دانشگاه است.
4. اتحادیه های انجمن های علمی دانشجویی
اتحادیه های انجمن های علمی دانشجویی هم امکان ارسال آثار خود به جشنواره را دارند. دریافت آثار اتحادیه ها از طریق وبگاه مربوطه با آدرس https://festival.dmsrt.ir انجام می شود. دبیر اتحادیه با شناسۀ اختصاصی خود امکان ارسال آثار را دارد. اتحادیه ها می توانند در دو بخش ِ«گزارش عملکرد اتحادیه برای انتخاب اتحادیه برتر» و «نشریه اتحادیه» آثار را ارسال نمایند.
داوري جشنواره
1. فعاليتهاي دانشجویی
معیارهای داوري آثار و دستآوردهای علمي دانشجویی در چهار دسته زیر تقسيمبندي شده و در فرم های داوری مورد نظر قرار میگیرد:
الف. ارزیابی نقش دانشجویان با تأکید بر نقش گروهی آنها.
ب. ارزيابي علمي، محتوايي و خلاقيتها و نوآوريها در فعالیتها
ج. ارزیابی كمّي و تنوع فعالیتها
د. ارزیابی گزارش و مستندسازی فعاليتها
تبصره 15. فرمهاي داوري هر يك از حوزههاي رقابتي توسط دبيرخانۀ مركزي در وبگاه جشنواره قرار می گیرد.
2. عملکرد دانشگاه
معیارهای ارزیابی در چهار دستۀ زیر لحاظ شده و در فرم داوری مورد نظر قرار میگیرد:
الف. حمايت دانشگاه از انجمنها (اجراي آيين نامه، برگزاري جلسات كارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه، حمايت از انجمن هاي علمي و تأمين امكانات مورد نياز، برگزاري مرحلۀ دانشگاهي جشنواره و...) همۀ موارد بايد با ارائۀ مستندات در گزارش نهايي دانشگاه كه در سامانۀ جشنواره بارگذاري ميشود لحاظ شود.
ب. ميزان مشاركت و همكاري با ادارهكل در حوزۀ انجمنهاي علمي (بهروزرساني سامانهها، حمايت از فعاليت اتحاديهها، ميزباني برنامههاي ملي و منطقهاي).
ج. کسب ميانگين امتيازات حوزههاي رقابتي.
د. بهرهمندی از شاخص رشد (رشد امتیاز دانشگاه نسبت به دورۀ قبل جشنواره).
هـ .طراحی فرم های داوری مرحلۀ دانشگاهی بر اساس شیوهنامۀ بخش نهایی جشنواره.
3. داوران جشنواره
با توجه به اهميت داوري جشنواره و لزوم بهرهگيري از داوران خبره، داوران جشنواره از ميان افرادي انتخاب ميشوند که ضمن دارا بودن صلاحيت علمي و تجربۀ مناسب، يكي از شرايط زير را داشته باشند:
الف. آشنایی با جشنواره و انجمنهای علمی دانشجویی و كسب مقام در جشنواره حركت.
ب. سابقۀ فعاليت در انجمنهای علمی دانشجویی ايران.
ج. سابقۀ فعالیت در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
د. عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد مشاور
برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره (بخش بین المللی) بهشرط عدم شرکت در جشنوارۀ جاری می توانند با تایید معاونت فرهنگی دانشگاه و معرفی گروه داوران بهعنوان داور جشنواره انتخاب شوند.اعضای دانشجویی کمیتۀ داوری می توانند در مرحلۀ اعتبارسنجی آثار حضور داشته باشند.
4. فرآيند داوري
فرآيند داوري توسط دبيرخانۀ مركزي برنامهريزي و اجرا ميشود كه شامل مراحل زير است:
الف. پایش اولیۀ آثار به لحاظ رعایت دستورالعمل و تناسب موضوعی.
ب. انتخاب و گروهبندي داوران براساس گروههاي تخصصی.
ج. دستهبندی و ارسال آثار گروههای تخصصی به داوران همانگروه.
د. جمع بندي نهايي نمرات داوران.
تبصره 16. جشنواره شامل گروههای علمی ششگانۀ است:
1. علوم انسانی،
2. هنر و معماری،
3. علوم پایه،
4. فنی و مهندسی،
5. کشاورزی،
6. دامپزشکی و علوم زیستی و بهداشتی.
( آثار حوزه های مختلف در این گروه های علمی تقسیم شده و داوری میشوند).
تبصره 17. هر اثر حداقل توسط سه داور مورد ارزيابي قرار ميگيرد و امتیاز هر اثر، میانگین امتیازات ثبتشده توسط داوران است.
اعتبارسـنجی: براساس نظرات و درخواست های ارائهشده از دوره های قبل، در دورۀ پانزدهم قبل از مرحله اصلی داوری یک مرحله اعتبارسنجی برای کلیه آثار دریافتی جشنواره انجام شد که در دوره شانزدهم هم اجرا می شود. در این مرحله برای همۀ کارشناسان دانشگاه هایی که در جشنواره شرکت نموده اند دسترسی به کلیۀ آثار فراهم و طی فرصت زمانی مشخص، بررسی و اعتبارسنجی آثار انجام می شود. کارشناسان می توانند نظرات خود را در سامانه ثبت نمایند. نظرات اختصاصاً توسط دبیر علمی جشنواره مشاهده می-شود. علاوه بر این، اعتبارسنجی نهایی برای آثاری که به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرده اند؛ توسط گروهی که منتخب دبیر علمی جشنواره هستند، انجام می شود.
5. امتیازبندی داوری
فهرست امتیازبندی هر بخش بهصورت دقیق قبل از شروع فرآیند دریافت آثار اعلام خواهد شد. در گزارش ها و فایل های اینفوگرافیک ارسالی برای هر بخش جشنواره، لازم است براساس امتیازبندی اشاره شده در فهرست امتیازبندی، به موارد و مدارک مورد نیاز اشارهشود، درغیر این صورت امتیاز مربوطه توسط داور برای آن بخش درنظر گرفته نخواهد شد.
در این دوره برای موارد ذیل امتیاز ویژهای درنظر گرفته شده است:
ـ ارائه آموزش های تکمیلی قابل دسترس و ارزان قیمت،
ـ ارتباط با صنعت،
ـ کار گروهی،
ـ تعـاملات علمـي اسـتاد و دانشجو (توجه خاص به نقش اساتید راهنما)،
ـ اولويـت هاي كشور در اسـتعداديابي و هدايت تحصیلی،
ـ ارتباط با دانش آموزان و مدارس،
ـ توسعۀ علمی و تلاش برای انقلاب علمی و جبران عقب ماندگی ها،
ـ اقتصاد مولد و دانش بنیان،
ـ چرخش نخبگان و بازگشت متخصصان،
ـ حفظ ارتباط و تعامل با دانشجویان و مهاجران ایرانی خارج از کشور،
ـ ارتباطات بین المللی علمی،
ـ جذب دانشمندان، متخصصان و دانشجویان بینالمللی در داخل،
ـ توجه به نیازهای علمی اجرایی بومی مناطق مختلف کشور،
ـ خدمات داوطلبانه در نظام دانشگاهی،
ـ همکاری حوزه و دانشگاه و ارتباط دانشجویان و طلاب برای اجرای فعالیت های علمی مشترک.
همچنین با توجه به اهمیت همکاری بین انجمن های علمی دانشجویی خصوصاً انجمن های دانشگاه های مختلف، امتیازی هم برای این مورد بهشرط مشخص کردن سهم هر انجمن همکارو هم برای حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در فعالیت های انجمن ها و ساختار شورای مرکزی آنها در این دوره امتیازاتی در نظر گرفته شده است.
در این دوره از جشنواره، آثاری که در مرحلۀ اول داوری حداقل 50 درصد از امتیازات در حوزۀ خود را کسب کنند به مرحلۀ نهایی داوری راه پیدا می کنند، در هر حوزه بر اساس گروه های علمی جشنواره، پنج اثری که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند (با شرط کسب حداقل 50 درصد امتیاز اشاره شده) در مرحلۀ نهایی، داوری میشوند. در مرحلۀ نهایی داوری، آثار برگزیده و شایستۀ تقدیر به انتخاب گروه داوری نهایی معرفی می شوند، در این مرحله اثری که حداقل 80 درصد امتیاز را کسب کرده باشد، می تواند به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود و در غیر این صورت به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی خواهد شد. داوران مرحلۀ نهایی بر اساس کیفیت آثار راهیافته به این مرحله، می توانند در هر یک از حوزه ها اثری را بهعنوان اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر معرفی نکنند.
در هر گروه علمی، داوران مرحله نهایی می توانند فقط یک اثر را برای اهدای جایزه ویژۀ هیئت داوران انتخاب کنند. نتایج مراحل مختلف اعتبارسنجی در نتایج امتیازبندی نهایی آن مرحله تاثیرگذار بوده و در صورت عدم تایید اعتبار اثر، حتی در صورت انتخاب در مرحله نهایی، آن اثر حذف خواهد شد.
براساس نظرات شرکت کنندگان دوره های قبلی جشنواره و کارشناسان انجمن های علمی دانشجویی سراسر کشور، آثار در دو گروه الف و ب داوری می شوند. دانشگاه های بزرگ دارای بیش از 10 هزار دانشجو در گروه الف و دانشگاه های که دارای کمتر از 10 هزار دانشجو هستند در گروه ب قرار می گیرند و جوایز برگزیدگان این دو گروه باهم تفاوتی ندارد. واحدهای مختلف دانشگاه های ستادی هم بر اساس جمعیت می توانند در یکی از گروه های اشاره شده مورد بررسی قرارگیرند.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.6)